5 hiedelem a nyári gumik használatáról

2018. április 04. 06:00 - Góra Dániel

Amilyen sokáig elhúzódott, olyan gyorsasággal intett búcsút nekünk a késői tél. Így már nem csak a ruhatárunkat érdemes tavasziasítanunk, de a gépjárművünk abroncsait is időszerű lecserélnünk. Több hiedelem is kering azonban az autósok körében a megfelelő gumik használatával, tárolásával kapcsolatban. Lássuk a legfontosabbakat!continental-extremecontact-sport-on-dodge-challenger-626x383.jpg

1. Téli gumik egész éves használatra

Azt mindenki tudja, hogy ha a hőmérséklet lecsökken és tartósan 7°C alatt is marad, akkor le kell cserélni a nyári abroncsokat a téli szettre. De mi a helyzet fordított esetben? Sokan azért használják egész évben a téli gumikat, mert azt vallják, hogy ezzel spórolhatnak. Abba viszont bele se gondolnak, hogy mivel más az összetételük, melegebb időben hamarabb elkopnak, ráadásul a vizes úton sokkal jobban is csúsznak, mint a nyáriak.

És ha belegondolunk: egy-egy szett nyári, illetve téli gumi kétszer tovább tart, mintha ugyanazt a szettet használnánk egész évben.

2. Öreg gumi, nem vén gumi

A legtöbb autós tisztában van azzal, hogy egy egyszerű mérőeszköz segítségével könnyen megállapítható, hogy eljött-e az idő új szett vásárlására. Ha a barázdamélység 1,6 mm vagy az alatt vanakkor jobb, ha már fel se szereljük az adott abroncsokat!

Elhasználódásuk, kopásuk lassítása érdekében érdemes szezononként megváltoztatni pozíciójukat a kocsin.

Ám nem csak a kopottság a lényeg! Az abroncsok életkorát is figyelembe kell venni használatkor. Az 5-6 évnél idősebb gumikat már ne használjuk, még akkor se, ha hibátlanok, és korábban csak a garázsban vagy a padláson pihentek! Az anyaguk öregedése miatt sokkal nagyobb veszélyt rejthetnek magukban, mint a kopottabb, egyéves abroncsok.

Az abroncsok életkorának meghatározásában segítségünkre lehet az oldalfalon feltüntetett DOT szám. A szám második részében, az első két számjegy a gyártási hetet, a másik kettő pedig a gyártási évet mutatja. Így például a DOT XXXX 3207 jelölésű gumit 2007 32. hetében gyártották.

3. Semmit sem befolyásol a guminyomás

Ez az egyik legnagyobb tévhit! Az abroncsok használhatóságát ugyanis jelentősen befolyásolja az is, hogy milyen a guminyomás. A nem megfelelő értékre felpumpált abroncsok következtében ugyanis

  • a gumik nem egyenletesen kopnak, így csökkenhet élettartamuk,
  • valamint az autónk rázhat, kezelhetetlenné válhat, sőt,
  • akár többet is fogyaszthat.

Érdemes ezért hetente, de legalább minden hosszabb út előtt, hideg állapotukban ellenőrizni a kerekek légnyomását!

tyres.jpg

4. Csak szakember tudja leszerelni az abroncsokat?

Nyilván nem, bárki tud kereket cserélni, aki betartja a következő, 10 pontból álló folyamatot!

  1. Kereket cserélni csak szilárd burkolaton és síkfelületen szabad. Sík úton is használjuk a kéziféket és tegyük sebességbe a váltót, illetve P-állásba a fokozat-választókart!
  2. Szükség lesz egy stabil autóemelőre, kitámasztó ékre (kő, tégla), kerékkulcsra, egy nagyobb csavarhúzóra és emelőbakra az autó alátámasztására.
  3. Még a földön lazítsuk meg a kerékcsavarokat (mindig a szemköztieket).
  4. Emeljük meg az autót (külön-külön, kerekenként).
  5. Tegyük az autó alá az alváznyúlványnál az emelőbakot és engedjük lassan rá az autót.
  6. Csavarjuk ki teljesen a kerékcsavarokat, majd emeljük le a kereket.
  7. Tegyük fel a felszerelendő kerekeket, majd kézzel kapassuk rá a kerékcsavarokat.
  8. Kerékkulccsal átlósan haladva csavarjuk be teljesen őket, majd húzzuk meg.
  9. Vegyük ki az emelőbakot, és engedjük le az autót.
  10. Ha teljesen leengedtük, és az autó keréken áll, szintén átlós irányban húzzuk meg teljesen a kerékcsavarokat.

5. Mindegy, hol és hogyan tároljuk a leszerelt gumiabroncsokat?

Manapság úgynevezett „gumihotelekben” is tárolhatjuk a lecserélt szetteket, ha kellő bizalommal vagyunk az adott szerviz munkája, szakemberei iránt. A legkézenfekvőbb megoldás azonban az, ha otthon pihentetjük az abroncsokat. Ehhez pedig mindössze öt alapszabályt kell követnünk:

  1. Mielőtt elpakolnánk a leszerelt kerekeket, vízzel alaposan tisztítsuk meg a szennyeződésektől, szárítsuk meg és kezeljük őket megfelelő ápolószerekkel!
  2. Válasszunk száraz, páramentes helyet a tároláshoz, ahol tartósan 15 fok körüli a hőmérséklet!
  3. Ügyeljünk arra, hogy az abroncsok ne érintkezzenek különböző kemikáliákkal, és ne érje őket napfény! Ehhez a legkézenfekvőbb megoldás, ha egy ponyvával letakarjuk őket.
  4. Mindig jelöljük krétával a kerekeken, hogy hová volt felhelyezve az autónkon!
  5. A felnire szerelt abroncsokat felfüggesztve vagy egymásra rakva, míg a felniről leszerelteket állítva, időnként forgatva tároljuk!

„Oly nehéz a választás…”

A Delticom külön felületet hozott létre azzal a céllal, hogy vásárlói megoszthassák tapasztalataikat egymással a különböző abroncsokról. A www.gumiteszt.com oldalon nem csak a magyarok, de a többi ország sofőrjeinek véleményét, tanácsait megtalálhatjuk a nyári, illetve téli gumimárkákkal kapcsolatban. Ennél meggyőzőbb és megbízhatóbb segítség már nem is kell az abroncsválasztáshoz.

- javasolja Szikora Csaba, a Delticom nemzetközi online gumiforgalmazó cég hazai leányvállalata, a gumik.hu szakembere.