Az autósport fotózást csak akkor csináld, ha ez a hobbid, hivatásod, sőt az életed! - interjú Háfra Zsolttal

2019. január 28. 06:00 - Góra Dániel

Járni a világot, szebbnél szebb versenypályákon kalandorkodni, és néha egy két felvételt készíteni. A legtöbb ember így képzeli el egy profi autósport fotós életét. azonban ez közel sincs így, Háfra Zsolt a szakma egyik legprofibb képviselője egy interjúban el is mondja nekem, miért.img_9026.jpg

Mesélj egy kicsit magadról! Hogyan jött a fotózás?

A fotózás édesapám révén már egészen kiskoromtól kezdve jelen van az életemben. Kaptam tőle egy filmes gépet és pár ötletet, hogyan lehetne kreatívan megörökíteni a környezetünkben található természeti szépségeket. Teltek az évek és hozzám nőtt a fényképezőgép. Aztán képbe került az autósport világa, és beszippantott, immáron tíz éve. Az első négy-öt évet nézőként, "komálósként" töltöttem, aztán kaptam egy lehetőséget Máté Zsoltitól és az RVO.hu-tól, amit ezúton is szeretnék megköszönni.

ha_fra-zsolt-_portre_-.jpg

Ekkor már felkerültem vidékről a fővárosba, és ahogy lenni szokott, kinyílt a világ a vidéki srác előtt. Informatikát tanultam, de a tananyag mellett elég sokat tanultam az élethez való hozzáállásról is. Ezután kereskedelmi pályára tévedtem, ahol jól jött a fotózásban szerzett kevéske tudásom, de lehetőségem volt ismét rengeteget tanulni, sőt, még kamatoztatni is a megszerzett ismereteket.

 

Ezzel párhuzamosan az ország néhány nagyobb autós, motoros sportcsapatának (Magyar Racing Team, H-Moto Team) tagjaként álltam a versenypályákon, itthon és Európában.

Egyszer azonban úgy ébredtem fel, hogy elég, változtatni kell, tovább kell lépnem. Ekkor akadtam össze az Alapjárat névre hallgató autós magazin csapatával, ahol már több mint fél éve autós újságíróként és fotósként tevékenykedem. Imádom, mert ez volt a legnagyobb vágyam, hogy azt csinálhassam, amit szeretek. Úgy gondolom, hogy roppant szerencsésnek mondhatom magam emiatt.

Melyik (vagy melyek) azok az események, amelyeken részt vettél már és nagyon büszke vagy rá?

Ez egy elég fogós kérdés, kifejezetten nehéz kiragadni egyet. A 2018-as évből talán a legutóbbi pipára vagyok a legbüszkébb a bakancslistámon, amely a a Rallylegend mellé került: ez a világ egyik legnagyobb rallyefesztiválja, és San Marinóban rendezik minden évben. Hatalmas élmény volt az a pár nap, amelyet Szalay Ivánnal és egy kisebb baráti társasággal kint eltöltöttünk.

 

Ezen kívül szintén nagyon szép emlék számomra, amikor a Hockenheimringre, a Német Superbike Bajnokság állomására kísértem el a H-Moto Team egyik fiatal versenyzőjét. Kint aludtunk a motorhome-ban, aminek megvolt a sajátos varázsa, ráadásul még a fotós passzomon csapatnév szerepelt, ami nagy büszkeséggel töltött el. Bónuszként az este folyamán sikerült körbebicikliznem a nyomvonalat, ami már egy nagyon régi vágyam volt.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

A másik meghatározó élmény az volt mikor decemberben két hetet Almériában töltöttem a H-Moto Team edzőtáborában, ahol minden eseményt dokumentáltam. Magyarországon nem tudom, hogy szervezett-e valaha bárki is ekkora szabású téli felkészülést, több mint 30-an voltunk kint.

A tavaszi hónapoktól kezdve minden motorsport sorozat elindul. Hogy jut időd mindenhol ott lenni?

ha_fra-zsolti-a-pa_lya-mellett-hungaroring.jpg

Sehogy! Képtelenség mindenhol ott lenni, priorizálni kell és naptárat kell készíteni még az év elején, melyhez az előző év eseményeit veszem alapul. Abból kiderül, hogy várhatóan hol lesz rám szükség. Ahhoz viszonyítva tudom alakítani az egyéb teendőimet, és a magánéletemet is. Azért a Hungaroring nagyobb eseményein kötelező ott lenni!

Mi az a három dolog, ami egy tökéletes fényképhez szükséges? (Miért pont ezek?)

Először is nincs olyan, hogy tökéletes fénykép. :)

  

Leginkább fényre van szükség, ez a legfontosabb, illetve nem árt egy tükörreflexes fényképezőgép, és a témának megfelelő objektívpark. Végezetül pedig egy kreativitással, különleges látásmóddal és tudással megáldott fotós, aki képes elmesélni egy momentumot a történetből kiragadva. Igazából rengeteg apróság szükséges ahhoz, hogy egy jó felvétel készülhessen. Az előbb felsorolt három a legfontosabb szerintem, mert azok elengedhetetlenek a kép elkészüléséhez, a fotós pedig lelket ad az egész témának.

Ilyen fiatalon mennyi eredmény és siker. Mi a titkod? Mi kell ahhoz, hogy valakiből kitűnő motorsport fotós legyen?

Általában idősebbnek néznek az emberek, és mindenki megrökönyödik, mikor elhagyja a számat, hogy még csak 23 éves vagyok. Nagyon sok mindent annak köszönhetek, hogy talpraesett vagyok, így a kínálkozó lehetőségeket megragadtam, amikor azok kopogtattak. Igen, szerencsém is volt és nagyon sokszor voltam jókor jó helyen, illetve figyeltem arra, hogy milyen munkát adok ki a kezemből.

Ezt a szakmát csak úgy lehet űzni, ha ez a hobbid, a hivatásod, és az életed! Nem árt képben lenni a szériákkal, pilótákkal, autókkal, amiket fotóz az ember. Illetve a szabályokat sem árt elsajátítani. Sok áldozattal jár, de szerintem megéri.

Plusz olyan emberekkel igyekeztem körbevenni magam, akik inspirálnak, és éppen annyira járnak kevésbé a földön, mint én. Illetve nem sajnáltam az időt, az energiát arra, hogy jobb legyek. Mindig tanulni kell és alázatosnak maradni, de ez szerintem minden szakmára igaz.

Te is versenyzel? Melyik kategóriában próbálnád ki magad? Miért?

Nem, sajnos profi szinten nem versenyzek, amatőr szinten gokartozom a barátaimmal, bár az inkább szórakozás, mintsem vérre menő verseny.

Az MX-5 kupában lehet, hogy kipróbálnám magam. Nem mondom, hogy nem vonz a versenyzés, de a fotós felszerelésre is nagyon sokat lehet és kell költeni, akárcsak egy autóra. - Ezt tapasztaltam a kis Mazdával kapcsolatban, de legalább egy olyan autóban ülök, amire régóta vágytam.

Mit hozhat a jövő? Milyen céljaid vannak 2019-re?

2019-re elég nagyszabású célokat tűztem ki magam elé. Mostanra elérhetővé vált számomra a Forma-1 világa, szóval az elsődleges cél egy külföldi hétvégén az objektíven keresztül követni egy versenyhétvégét. Sokan tudják rólam, hogy nagy kattanásom a Formula-E is, itt is szeretnék fotózni. Róma és Monaco vonz leginkább, ami nem tűnik elsőre nagy durranásnak, viszont elég komoly szakmai referencia kell ahhoz, hogy ott lehessen valaki a pálya szélén, vagy a paddockban. És utoljára, de nem utolsósorban: idén is vágyam egy csapatot elkísérni egy adott szériában minden hétvégéjükre, mert ezt szerettem mindig is.

komment
süti beállítások módosítása