Versenyszimulátorból a rajtrács közepére, néhány év alatt! Mi a titok? Tóth Krisztián Márk elmondja!

2019. február 27. 06:00 - Góra Dániel

Tóth Krisztián Márk kapcsolata a motorsportokkal közel sem volt "fényes". Aztán egyszer csak egy internetes játék gyökeresen megváltoztatott mindent, és kitartó munkával nem csak megszerette a szálguldást, de élete szinte teljesen egybeforrt a különböző motorsportokkal. Mára már az egyik legmagasabb szinten jegyzett autósportos újságíró, akinek az életében voltak nehezebb szakaszok is. Ezekről, illetve sikereiről egy igen részletgazdag interjúban mesélt.

20190216_204150.jpg

1. Mesélj egy kicsit magadról! Hogyan kerültél a motorsportok világába?

Sosem voltam hétköznapi gyerek, jellemző, hogy amivel foglalkoztam/foglalkozom, attól korábban viszolyogtam. Kevesen tudják rólam, de sokáig magas szinten kosárlabdáztam, a műfaj gyémántjában - ami a zsákolás - tizenötszörös bajnoknak vallhatom magam. Pedig semmit sem rühelltem jobban, mint a kosarasokat. (nevet) Ugyanígy történt az autósport esetében is.

Sosem kerestem a kontaktot, sőt, ha véletlen Forma-1 ment a tévében, rendszerint azonnal el is kapcsoltam onnan. A sportággal történt találkozásom a vakszerencsének köszönhető: egy nap szembejött velem egy internetes játék, ahol a jó válasz belépőt ért a World Series by Renault hungaroringi versenyének VIP páholyába, és a főfutam rajtrácsára. Szerencsés nyertesként ott és akkor nyakon csapott a döbbenet: a V8-as motorok gyilkos hangja, a rajt előtti pillanatok megfoghatatlan vibrálása, a szupersztárok varázsa… Ekkor kristályosodott ki bennem, hogy ez lesz az én utam.

2. Milyen nehézségekkel kellett szembenézned, mire eljutottál a jelenlegi pozícióidba?

Ahogyan az élet többi területén, a médiában is vannak trollok, irigyek és energiavámpírok, ahogy normális értékrenddel bíró, segítőkész emberek is.

A kötekedőket sokan nehézségként élik meg, én mindig is leckének és motivációnak fogtam fel őket. Olyan ez, mint a földúton a hupli, először még kellemetlen, de aztán már ujjgyakorlatból kivasalod őket. Ha tudnák a rosszakarók - akikből kevés van -, hogy minden egyes negatív benyögésükkel csak építenek engem, akkor egészen biztosan inkább a barátaim akarnának lenni!

3. Van határozott véleményed a sikerről?

Van. Ha hiszel valamiben, és ezt kimozdíthatatlan meggyőződéssel teszed, akkor semmi sem tántoríthat el.

A siker a munka és az önmagadba vetett hit acélos egyvelege, amely sosem tart pihenőt.

Egy jobb lábat képzelj el, amely épp abból a nyomból lép ki, ahová mindig is el akart érni - közben a bal láb már a következő álom felé emelkedik. Én ezt a sormintát követem.

4. Szerinted létezik véletlen, illetve szerencse?

20190217_190336-compressor.jpg

Mindkettő létezik. Ám míg az elsőt nem tudod befolyásolni, addig a saját szerencsefaktorod/karmád nagyon is te választhatod meg. Ha a megfelelő emberekkel veszed körül magad, szinte borítékolható, hogy eléred a céljaidat, és közben az odavezető út is élvezetes lesz. Véleményem szerint ez egy döntés, ami szükséges ahhoz, hogy elkerüljék az embert a rossz energiák. Érdemes két lábbal a földön járni, és minimális szentimentalizmussal tekinteni a világra: nem a rózsaszín köd jelenti boldogságot, sokkal inkább az, hogy ha nem történik veled semmi szerencsétlenség!

5. Kik azok az emberek, barátok, akik motiválnak téged abban, hogy egyre jobb és jobb lehess?

  • Ez egy hosszú lista lesz! (nevet) Lássuk csak… Folyamatosan inspiráló emberek között végezhetem a munkám, akiktől rengeteget tanulok, és akikre felnézek. Horváth Lajos „Laller” Dakar Rally motoros sportba vetett alázata és kitartása egyfajta pillér számomra, hiába ismerem évek óta, a médiareferenseként minden találkozásunknál újra és újra feltüzeli a motivációm.
  • A MAMS-nál (Magyar Motorsport Szövetség) is sajtófőnökként tevékenykedem: igyekszünk megreformálni a hazai terepralit, és ebben Garamvölgyi Zoltán szakágvezető elhivatottsága és a belém fektetett bizalma folyamatos tanulásra, fejlődésre sarkall!
  • Muszáj megemlítenem a Flyerz Magazint, amelynek a motorsport rovatában Molnár Edina lapigazgató olyan fajta teret és alkotói szabadságot biztosít, amilyenre mindig is vágytam!
  • Hasonló okból köszönettel tartozom Erdős Jánosnak, aki a Go Bike Magazin televíziós producereként figyelt fel rám, és lehetőséget ad arra, hogy televíziós riporterként is bizonyíthassam a rátermettségem. 
  • Végül, de nem utolsósorban: bár nem köthető a motorsporthoz, de óriási kihívást jelent a Quebeck gyógyszermentes állati kiegészítőket gyártó vállalat sajtósaként dolgozni. Dr. Filip Dániel fejlesztő-kutató állatorvos profizmusa és szakértelme zsinórmérték a számomra!

6. Márciusban beindulnak a motorsportok. Hogyan tudsz minden bajnokságról, és a különböző szakágak eseményeiről beszámolni?

Fontossági sorrendet kell felállítani, ahol elsődlegesen az ember vállalt kötelezettségei a mérvadóak. Ám mivel nem kell minden pilótám versenyén, vagy a szakági munkámnál személyesen jelen lenni, így tudok kombinálni.

Ennek köszönhetően a Hungaroringre érkező összes nemzetközi versenysorozatra kilátogatok, de egyre gyakoribb a külföldi munka is. És akkor még nem is beszéltünk az ambíciókról, aminek az idei szezonban is adunk majd rendesen!

7. Melyik (vagy melyek) azok az események, amelyeken részt vettél már, és nagyon büszke vagy rá?

20181210_202655.jpg

Álmom volt újságíróként bekerülni a Forma-1-be, ami már megtörtént, így ez mindenképp egy sarkalatos pont, mérföldkőként tekintek rá. Nagyon büszke vagyok arra az általam szervezett rendezvényre, ami „Közönségtalálkozó Sztárokkal” néven vált közismertté. Itt Forma-1-es tesztpilótát, F-2-ben, Formula-E-ben és LMP1-es versenyautókkal hasító szupersztárokat ültettem össze szimulátorozni a rajongóikkal - ami nem mindennapi dolog volt!

Nem egy esemény, de nagyon büszke vagyok arra, hogy a MAMS Tereprali szakág, és Horváth Lajos motorversenyző sajtósa lehetek. A Flyerz Magazin nyomtatott számaiban 60.000-es példányszámmal, nyomtatásban megjelenő Forma-1 rovatommal pedig egy nagyon régi tervem vált valóra.

Nemrégiben pedig Olaszországban jártam, ahol a Valentino Rossi-t kinevelő utánpótláscsapat meghívott vendégként MotoGP legendákkal tölthettem el egy kellemes, vacsorával egybekötött estét!

8. Te is szoktál versenyezni? Melyik kategóriában próbálnád ki magad? Miért?

toth_krisztian_mark.png

A versenyzésről már lecsúsztam, negyvenévesen masszív túlkoros vagyok hozzá. De egy jó szimulátorozásban bármikor benne vagyok! Meg aztán az Escape billentyű jóval költséghatékonyabb, mint egy valós versenysorozat logisztikája.

Egy másik életben egészen biztosan belevágnék az open wheel versenyzésbe, mivel hatalmas szerelmem a formaautózás. A terepmotorozás és a Dakar Rally is nagyon vonz, leginkább azért, mert fizikálisan és mentálisan is teljességgel alkalmatlan vagyok rá. (nevet)

9. Milyen céljaid vannak a 2019-es esztendőre?

Minden momentumban és minden egyes évben ugyanaz a célom: túlszárnyalni az előző periódust. Ez lényegében annyit takar, hogy minden lehetőséget megragadva idén is csúcsra járassam a vállalt feladataim, és szakmailag előrébb lépjek. A már említett ambíciók oltárán is szeretnék áldozni, nem titkoltan legfőképp a Forma-1 terén: célom egy nagyon távoli futamra eljutni, és végképp megvetni a lábam a világbajnokságban. Ezen kívül szeretnék minél többet a televízió képernyőjén szerepelni, hogy riporter/műsorvezetőként is beérjek. Ebben a szegmensben is komoly terveim vannak!

10. Szerepelsz a Hölgyek és gyorsak című dokumentumfilmben is. Mit gondolsz a női versenyzőkről? Látsz esélyt arra, hogy valamikor női versenyzője legyen a Forma-1-nek?

Erről nagyon markáns véleményem van: „régimódi”, és nem biztos, hogy polkorrekt. Az egész női szerepvállalás globálisan túl van tolva, hosszú ideje az éppen aktuális politikai trendek játékszere ez az ügy. Mindig is voltak és lesznek is női versenyzők szinte minden szakágban - leszámítva a jelenlegi királykategóriát. A téma szakértői gyakran azzal jönnek, hogy „tessék, a nők is képesek teljesíteni pl. a Dakar Rallyt”, ami bizonyítottan a világ legnagyobb humán kihívása.

Való igaz, többen mászták meg a Mount Evetestet, mint ahányan célba értek a Dakaron, viszont ott koránt sem hatnak akkora erők az ember lányára, mint az F-1-ben. A legnagyobb tisztelettel, a női test nem erre lett predesztinálva, a nőt és a férfit teljesen eltérő módon programozta be az anyatermészet!

A száguldó cirkusz egyszerűen a motorsportok királya, ahol még az utolsó rajtkockához is géniusznak kell lenni. Ehhez kötélidegzet, elképesztő fizikum, gladiátor attitűd szükségeltetik. Röviden: a két nem nyilvánvaló biológiai különbségei miatt én szkeptikus vagyok a hölgyek F-1-es szerepvállalásával kapcsolatban…  

Ugyanakkor nagyon kíváncsi lennék, mire mennének a szebbik nem képviselői a királykategóriában. Mivel óriási üzleti potenciál rejlik a dologban, az is lehet, hogy az élet rám cáfol, és belátható időn belül választ kapunk erre a kérdésre.

11. Mit tanácsolnál azoknak, akik még keresik önmagukat?

Mindenkinél van olyan terület, amiben ügyes, amihez van affinitása, csak meg kell találni, mi az. Ha megvan, utána jön a dolog nehezebb része, ugyanis fel kell építeni magad. Ez nagyon sok munka, tudatos gürcölés, kapcsolatépítés, de ha végigmész az úton, garantáltan több leszel tőle. És ha mellé kellően eltökélt vagy, akkor ott fogod meglátni a kockás zászlót, ahol eltervezted!